Gå til hovedindhold

Hjemmehjælp

Har du brug for hjælp til personlig pleje eller har du svært ved at klare praktiske opgaver i dit hjem? Så kan du søge hjemmehjælp.

Indhold

    MitId Ikon

    Selvbetjening: Søg hjemmehjælp til praktisk hjælp

    Sådan gør du:

    • Log ind med MitID, hvis du har det. Ellers kan du også logge ind manuelt.
    • Udfyld oplysningerne
    • Er du logget ind med MitID, underskriver du ansøgningen med MitID
    • Er du logget ind manuelt, underskriver du ved at skrive dit navn på skærmen med din finger (touch skærm) eller ved hjælp af din musemarkør

    Helhedspleje i Haderslev Kommune

    Når du har brug for hjælp og har vanskeligt ved at klare hverdagens opgaver selv, vil vi i Haderslev Kommune gøre vores bedste for at hjælpe og støtte dig. Vi ser dig som et helt menneske, med en livshistorie og en livssituation, som udgør grundlaget for vurderingen af dit behov.

    Vores støtte tager afsæt i kommunens Værdighedspolitik og i vores fælles tilgang Værdifuld Hverdag. Du vil blive tilbudt ét sammenhængende pleje- og omsorgsforløb, som både kan bestå af personlig pleje, praktisk hjælp, sygepleje, støtte til daglig livsførelse, hjælpemidler samt genoptræning. Det kaldes helhedspleje. Indholdet afhænger altid af, hvad du selv kan, hvad andre i dit hjem kan hjælpe dig med, og om du kan benytte et eller flere hjælpemidler. 

    Din hjælp og støtte kan tilpasses, når din livssituation ændrer sig. Det sker i dialog mellem dig, dine pårørende og medarbejderen.

    Du kan blive tilbudt ét af disse fire helhedspleje-forløb:
    Hvilket forløb du tilbydes, vil afhænge af din situation og dit behov for støtte.

    • Støttende Forløb
    • Vedligeholdende Forløb
    • Vedvarende Forløb
    • Plejehjem i eget hjem Forløb

     Klik her for at læse mere om helhedspleje

    Helhedspleje

    Hvis du har svært ved at klare hverdagen i hjemmet ved egen hjælp, kan du søge helhedspleje

    Helhedspleje er sammenhængende og rummelige pleje- og omsorgsforløb. Helhedspleje omfatter personlig pleje, praktisk hjælp og genoptræning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse. Helhedsplejen skal gives med et rehabiliterende og vedligeholdende sigte.

    Personlig pleje kan fx omfatte hjælp eller støtte til bad, af- og påklædning samt personlig pleje.

    Hjælp og støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet kan fx omfatte hjælp eller støtte til rengøring, skift af sengetøj, at lægge tøj sammen, anretning af mad eller at få stillet varer på plads.

    Genoptræning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse, kan fx være relevant, hvis du er svækket efter længere tids sengeleje i hjemmet på grund af fx influenza eller efter et fald, og hvor du har behov for at genvinde din mistede eller nedsatte funktionsevne.

    Formålet med helhedsplejen er at sikre en helhedstænkning i forhold til din samlede livssituation. Det er op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan de enkelte pleje- og omsorgsforløb under helhedsplejen skal sammensættes.

    Hjælpen i det tildelte pleje- og omsorgsforløb tilrettelægges og udføres på baggrund af en dialog mellem dig og medarbejderen ud fra en faglig vurdering af dine aktuelle behov og ressourcer. Der skal være kontinuitet, fleksibilitet og sammenhæng i hjælpen, og der skal være færrest mulige forskellige medarbejdere i dit hjem. 

    Tilbud om helhedspleje gives til ældre, som på grund af nedsat fysisk, psykisk eller social funktionsevne har behov for hjælp eller støtte i den daglige livsførelse. Afgørelsen om du kan få hjælp, træffer kommunen på grundlag af en vurdering af dit konkrete behov.

    Du kan få helhedspleje uanset om du bor alene, sammen med andre, i eget hus, i bofællesskab, på plejehjem mv.

    Du skal kontakte kommunen for at søge om helhedspleje. Det kan du fx gøre ved at ringe til visitationen i kommunen.

    Kommunen vurderer din situation og afgør på dette grundlag, om du kan få hjælp. Hvis du får helhedspleje bliver du tildelt et pleje- og omsorgsforløb.

     Hvis du er berettiget til helhedspleje, kan du få hjælp i perioder, hvor du opholder dig i en anden kommune end din bopælskommune, fx i forbindelse med et sommerhusophold.

    Hvis du er visiteret til helhedspleje skal kommunen sikre, at du kan vælge mellem mindst 2 forskellige leverandører af hjælpen, hvoraf den ene kan være kommunen selv. Kommunen oplyser dig om, hvilke leverandører du kan vælge imellem.

    Du har også mulighed for at vælge at få en konkret person til at levere helhedsplejen. Personen skal opfylde kommunens kvalitetskrav og godkendes af kommunen, som vil indgå en kontrakt med den pågældende. 

    Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden 4 uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden 4 uger, fra klagen er modtaget.

    Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

    Lovgivning

    Du kan finde reglerne om helhedspleje og frit valg af helhedspleje i ældrelovens §§ 9-12 og § 18.

    Du kan læse mere i vejledningen til ældreloven

    01.07.2025 15:32 - Indhold hentet fra Borger.dk
    Skrevet af Ældreministeriet

    Hvordan kontakter jeg min hjemmehjælp?

    Hiort Lorenzens Vej 67A

    6100 Haderslev

    Distriktsleder Dorthe Eriksen

    Tlf. 74 34 73 00 

    Telefontid mandag til fredag kl. 7-13

    Varbergvej 15

    6100 Haderslev

    Distriktsleder Dorthe Eriksen

    Tlf. 74 34 28 80

    Telefontid mandag til fredag kl. 7-13

    Hjortebrovej 44

    6100 Haderslev

    Distriktsleder Gitte Thiesen

    Tlf. 74 34 28 47

    Telefontid mandag til fredag kl. 7-13

    Rådmandsvej 24

    6100 Haderslev

    Distriktsleder: Gitte Thiesen

    Tlf. 74 34 28 75

    Telefontid mandag til fredag kl. 7-13

    Kirkealle 22

    6510 Gram

    Distriktsleder Inger Philipsen Christensen

    Tlf. 74 34 68 63

    Telefontid mandag til fredag kl. 7-13

    Danmarksgade 8

    6500 Vojens

    Distriktsleder Inger Philipsen Christensen

    Tlf. 74 34 67 02

    Telefontid mandag til fredag kl. 7.00-8.00 og 13.00-14.00

    Ole Rømers Vej 30 D

    6100 Haderslev

    Distriktsleder Glenn Gandrup-Knudsen

    Tlf. 74 34 74 35

    Ole Rømers Vej 30 D

    6100 Haderslev

    Distriktsleder Glenn Gandrup-Knudsen

    Tlf. 23 80 47 96

    Ribe Landevej 128

    6100 Haderslev

    Leder Mette Hjorth Johannsen

    Tlf. 21 16 30 35

    Ole Rømers Vej 30

    6100 Haderslev

    Leder Glenn Gandrup-Knudsen

    Tlf. 74 34 28 46

    Bygnaf 2, 1

    6100 Haderslev

    Tlf. 51 26 79 34

    Læs mere om Mettes Hjemmeservice

    Søndergade 18

    6520 Toftlund

    Tlf. 88 18 58 18

    Smedevænget 5

    6500 Vojens

    Tlf. 24 27 77 95 / 24 27 64 35

    Læs mere om Seniorydelse

    Har du behov for at komme i kontakt med os udenfor vores telefontid, kan du kontakte os på vores døgnnummer. Dette nummer er forbeholdt akutte henvendelser.

    Vores akutnummer er 74 34 29 24.

    Ofte stillede spørgsmål om hjemmehjælp

    Du skal snakke med den medarbejder, der kommer i dit hjem eller en visitator. Både hvis du har behov for mere eller mindre hjælp.

    Vi vurderer løbende den hjælp, du får. Du og hjemmeplejen har pligt til at oplyse, hvis der sker ændringer, som gør at du har behov for mere eller mindre hjælp.

    Hvem kan få et omsorgsklippekort?

    Du kan ansøge om et omsorgsklippekort hvis:

    • du i forvejen får hjælp til daglig personlig pleje,
    • har svært ved at færdes på egen hånd,
    • har et lille netværk og kan være ensom,
    • du selv kan udtrykke ønsker og deltage i aktiviteterne. 

    Har du en ægtefælle, eller andre personer der kan hjælpe dig, er du ikke i målgruppen til et omsorgsklippekort.

    Læs mere om omsorgsklippekort

    Hjemmeplejen er gratis.

    Fritvalgsbevis

    Et fritvalgsbevis er et købsbevis som kan bruges til at få leveret en ydelse fra en privat leverandør. 

    Haderslev Kommune skal sikre at modtagere af hjemmepleje kan vælge mellem minimum to leverandører, hvoraf den ene leverandør kan være kommunen. Findes der kun den kommunale leverandør, kan kommunen sikre borgernes frie valg af leverandør ved at tilbyde et fritvalgsbevis.

    Hvad er et fritvalgsbevis, og hvilke ydelser kan det bruges til?

    Et fritvalgsbevis er et købsbevis, som kan bruges til at få leveret en ydelse fra en privat leverandør. Man kan vælge fritvalgsbevis, når man er visiteret til følgende ydelser:

    • Personlig pleje

    Fritvalgsbeviset er et alternativ til den kommunale leverandør.

    Hvem kan få et fritvalgsbevis?

    Det er kun borgere, som er visiteret til ydelsen personlig pleje, som kan anmode om at få et fritvalgsbevis. Fritvalgsbeviset kræver, at man selv er i stand til at: 

    • Udvælge en CVR-registreret virksomhed, som kan levere ydelsen.
    • Bestille ydelsen hos den valgte leverandør ud fra fritvalgsbeviset og afgørelsen fra Haderslev Kommune.
    • Åbne døren så leverandøren kan levere ydelsen.

    Du skal være opmærksom på, at Haderslev Kommune og personalet i hjemmeplejen ikke kan hjælpe med at finde en leverandør. Det er ens eget ansvar.

    Hvordan fungerer et fritvalgsbevis?

    Du får tilsendt fritvalgsbeviset, der er et dokument, som du og den leverandør, du vælger, skal udfylde og underskrive og sende tilbage til Haderslev Kommune.

    Af beviset fremgår det, hvilken ydelse du kan købe på beviset, og hvilken værdi beviset har. Der fremgår også kvalitetskrav, som leverandøren skal leve op til.

    Hvad er værdien på et fritvalgsbevis?

    Værdien af fritvalgsbeviset er bestemt af prisen på ydelsen fra Haderslev Kommune.

    Værdien af fritvalgsbeviset i 2022 for de enkelte ydelser fremgår nedenfor:

    • Personlig pleje

    Timeprisen svarer til den kommunale hjemmeplejes timepris. Timeprisen varierer alt efter, om den personlige pleje leveres dag, aften eller nat og efter dagstype. Værdien på fritvalgsbeviset vil være fastsat ud fra en konkret og individuel vurdering af behovet for personlig pleje.

    Et fritvalgsbevis kommer ikke af sig selv

    Hvis du ønsker at benytte muligheden om et fritvalgsbevis, skal du søge om det. Du kan søge ved at kontakte Haderslev Kommune på telefon 74 34 27 57 og tryk 1. Her vil vi tage imod dit opkald og registrere din ansøgning. Du kan også skrive til kommunen via borger.dk. Sagen overgår derefter til en visitator, som vil stå for sagsbehandlingen.

    Fritvalgsbeviset kan ikke gives med tilbagevirkende kraft, så du vil være tilkoblet den kommunale hjemmepleje, indtil du har modtaget dit fritvalgsbevis, og du har fundet en leverandør.

    Du skal i den forbindelse være opmærksom på leverandørskifte fra den kommunale leverandør kan aftales med et varsel på løbende måned plus en måned. Det vil sige med udgangen af den efterfølgende måned. Tiden fra din aftaleindgåelse og til overgangen til den valgte leverandør anvendes til indgåelse af databehandleraftale med leverandøren, undervisning mv.

    Da du skal søge om et fritvalgsbevis, betyder det, at du kan få et afslag. Alle afslag vil være konkret begrundede og indeholde en klagevejledning.

    Yderligere information

    Det er Haderslev Kommune, som vurderer, om du kan få et fritvalgsbevis. Kontakt os for at høre mere eller få afklaret spørgsmål til fritvalgsbevis.

     

    Hvis du får praktisk hjælp, personlig pleje eller madservice føres der tilsyn med din hjælp.

    Vi kommer på uanmeldt besøg og tilsynet sikrer, at du får den hjælp, du har krav på. Samtidig ønsker vi at vide, hvordan du oplever hjælpen.

    Når der er gennemført et vist antal tilsyn, mødes vi med leverandøren for at tale om evt. problemstillinger. Det er ikke alle, der modtager hjælp, som får tilsynsbesøg.

    Der følges op på tilsynspolitikken en gang om året.

    Læs mere

    Kvalitetsstandard for godt at vide når du har brug for hjælp (PDF)
    Folder om helhedsplejeforløb (PDF)

    Åbningstider

    Fremmøde

    Mandag 10:00 15:00
    Tirsdag 10:00 15:00
    Onsdag 10:00 15:00
    Torsdag 10:00 17:00
    Fredag 10:00 13:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben

    Christian X's Vej 39, Indgang A, 6100 Haderslev

    74 34 27 57

    Telefontid

    Mandag 09:00 15:00
    Tirsdag 09:00 15:00
    Onsdag 09:00 15:00
    Torsdag 09:00 17:00
    Fredag 09:00 13:00
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben