Gå til hovedindhold
Afgørelser
Kommuneplan og lokalplan

Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 4-2021 og lokalplan 15-5 Dagligvarebutik og erhvervsområde ved Hammelev

Haderslev kommunalbestyrelse har den 24. juni 2025 vedtaget kommuneplantillæg 4-2021, og lokalplan 15-5 Dagligvarebutik og erhvervsområde ved Hammelev. Planområdet er beliggende i Hammelev, der ligger mellem Vojens og Haderslev og området ligger umiddelbart syd for motorvejsrundkørslen og Hammelev Bygade

Planerne er udarbejdet på baggrund af et ønske om at etablere et område med forskellige publikumsorienterede servicefunktioner, der orienterer sig såvel mod Hammelev by som den forbikørende trafik på det tilstødende vejnet med Sønderjyske Motorvej E45 og Ribevej. 

Formålet med lokalplanen og kommuneplantillægget er dermed at give mulighed for etablering af et lokalcenter med 1 dagligvarebutik samt et område med fastfoodrestaurant, bilvask og ladefaciliteter samt regnvandsbassin. 

Haderslev Kommune modtog i alt 40 høringssvar i forbindelse med den offentlige høring af planforslagene. Heraf var de 34 høringssvar positive tilkendegivelser til planerne. På baggrund af de øvrige høringssvar har kommunalbestyrelsen i forbindelse med den endelig vedtagelse af planerne, besluttet, at indarbejde en række ændringsforslag i planerne, bl.a. vedrørende trafik, anvendelse, skiltning m.m. Notat med gennemgang af de indkomne høringssvar samt ændringsnotat med alle de vedtagne ændringer, kan ses under "Relevante dokumenter" nederst på siden.

Se desuden vedtaget kommuneplantillæg og lokalplan under "Relevante dokumenter".

Retsvirkninger

Der må ikke retligt eller faktisk etableres forhold i strid med lokalplanens bestemmelser, medmindre byrådet har meddelt dispensation fra lokalplanen, jf. planlovens §18.

Når tillæg til kommuneplanen er vedtaget endeligt, kan kommunen nedlægge forbud mod bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggede eller ubebyggede arealer i strid med kommuneplanens rammebestemmelser. Ligeledes kan der nedlægges forbud mod bebyggelse, som er i strid med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser, jf. planlovens § 12, stk. 2 og 3.

Klagevejledning

Lokalplanen og kommuneplantillægget er vedtaget i henhold til lov om planlægning. Efter denne lov kan retlige spørgsmål i forbindelse med lokalplanen og kommuneplantillægget påklages af alle, der har retlig interesse i planen/planerne.

Hvis du vil klage

Hvis du vil klage over retlige forhold i forbindelse med denne afgørelse truffet af Haderslev Kommune, jf. planlovens § 58, stk. 1, nr. 3, kan du klage til Planklagenævnet via Klageportalen, som kan tilgås via dette link https://naevneneshus.dk/start-din-klage/planklagenaevnet/. Du skal bruge MitID for at logge på.

Planklagenævnet afviser din klage, hvis du sender den uden om Klageportalen, medmindre du forinden er blevet fritaget for brug af Klageportalen (se afsnittet om ”Fritagelse fra at bruge Klageportalen” nedenfor).

Klagen sendes via Klageportalen til Haderslev Kommune.

På hjemmesiden af Nævnenes hus om planklagenævnet via dette link: https://naevneneshus.dk/planklagenaevnet/vejledning/ finder du også en klagevejledning.

Klagefrist og gebyr

En klage skal være indgivet inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra bekendtgørelsen. I tilfælde, hvor en afgørelse træffes indirekte og således ikke meddeles og offentliggøres, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har fået kendskab til afgørelsen. Udløber klagefristen på en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.

En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen. Når du klager, skal du betale et gebyr på 900 kr. (for privatpersoner) eller 1800 kr. (for virksomheder og organisationer). Du betaler gebyret med betalingskort i Klageportalen.

Hvad kan der klages over

Der kan kun klages over retlige forhold, jf. planlovens § 58 stk. 1 nr. 3, som bl.a. kan være:

  • om planen er tilvejebragt i overensstemmelse med planlovens procedureregler om borgerinddragelse mv.
  • om der er uoverensstemmelse mellem lokalplan og kommuneplan
  • om planloven, kommuneplanen og lokalplanen er fortolket korrekt
  • om et byggeprojekt er lokalplanpligtigt
  • om en dispensation fra en lokalplan er lovlig
  • om miljørapport og den sammenfattende redegørelse er i overensstemmelse med miljøvurderingsloven og planen
  • om almindelige forvaltningsretlige regler vedrørende habilitet, partshøring, ligebehandling m.m. er fulgt.

Det betyder, at hvis retsregler og retsprincipper er fulgt, har Planklagenævnet ikke mulighed for at behandle klager over indholdsmæssige spørgsmål og vil ikke kunne tage stilling til, om afgørelsen er hensigtsmæssig eller rimelig.

Fritagelse fra at bruge Klageportalen

Hvis du ønsker at blive fritaget fra at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til kommunen senest samtidig med klagen. Kommunen videresender herefter anmodningen til Planklagenævnet, som træffer afgørelse om, hvorvidt anmodningen imødekommes.

Se betingelser for at blive fritaget på hjemmesiden af Nævnenes hus om planklagenævnet via dette link: https://naevneneshus.dk/-fritagelse-fra-klageportalen

Hvis du er omfattet af et af de særlige forhold og trods vejledning ikke har mulighed for at bruge Klageportalen, kan du eller din eventuelle repræsentant sende en anmodning om fritagelse for brug af Klageportalen til Planklagenævnet via mail på plan@naevneneshus.dk. Anmodningen om fritagelse for brug af Klageportalen skal begrundes. Hvis du er fritaget for at bruge Digital Post, bedes dette oplyst i anmodningen. Du skal være opmærksom på, hvis du sender følsomme oplysninger, skal det ske via en sikker kanal såsom Digital Post, sikker mail eller lign. Får du afslag på fritagelse, får du eller din eventuelle repræsentant en passende frist til at indsende klagen via Klageportalen.

Når du eller din eventuelle repræsentant ansøger om fritagelse for brug af Klageportalen, er det vigtigt, at du/I giver Haderslev Kommune besked om det. Så ved Haderslev Kommune nemlig, at der er en klage på vej. Haderslev Kommune kan orienteres via mail, telefon eller ved at sende et brev. Kontaktoplysninger: Haderslev Kommune, Teknik og Miljø, Plan, Christian X’s Vej 39, Indgang A, 6100 Haderslev Telefon: 74 34 34 34 Mail: plan@haderslev.dk

Domstolsprøvelse

Hvis du vil indbringe afgørelsen for domstolene, skal dette ske inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt, jf. planlovens § 62, stk. 1.

Er afgørelsen offentliggjort, regnes søgsmålsfristen fra offentliggørelsen.

Uanset om der anlægges retssag, er du forpligtet til at rette dig efter denne afgørelse, indtil domstolen måtte bestemme noget andet.

 

Relevante dokumenter

4-2021 kommuneplantillæg - Hammelev Lokalplan 15-5 Dagligvarebutik og erhvervsområde ved Hammelev Bemærkninger til høringssvar til kommuneplantillæg 4-2021 og lokalplan 15-5 Ændringsnotat kommuneplantillæg 4-2021 og lokalplan 15-5.pdf

Åbningstider

Fremmøde

Mandag 10:00 15:00
Tirsdag 10:00 15:00
Onsdag 10:00 15:00
Torsdag 10:00 17:00
Fredag 10:00 13:00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Lukket Åben

Christian X's Vej 39, Indgang A, 6100 Haderslev

74 34 34 34

Telefontid

Mandag 09:00 15:00
Tirsdag 09:00 15:00
Onsdag 09:00 15:00
Torsdag 09:00 17:00
Fredag 09:00 13:00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket

Lukket Åben